Elämme sitä aikaa vuodesta, kun oppilaat ovat palanneet arkeensa koulun penkeille. Kaikissa oppilaiden vanhemmissa koulun alku ei herätä innostusta tai ainakaan helpotuksen tunnetta, kun jälkikasvu on taas muidenkin kuin vanhempien vastuulla. Se voi sen sijaan synnyttää joissakin autistilasten tai -nuorten vanhemmissa ahdistuksen tai jopa kauhun tunteen, koska heidän lastensa opinpolku ei ole yhtä sujuva kuin neurotyypillisillä.
Nykyään suosiossa olevat avoimet oppimistilat ja itseohjautuvaisuuden korostaminen oppimisessa aiheuttavat ongelmia autisteille. Autistit ovat alttiimpia kuormittumaan ja stressaantumaan kuin neurotyypilliset ihmiset. Kuormitusta voi aiheuttaa esimerkiksi meluinen luokka, monimutkaiset sosiaaliset tilanteet oppimistilanteissa ja ennakoimattomat koulupäivät. Liiallinen kuormitus saattaa ilmetä mielenterveyden oireiluna, kuten ahdistuneisuutena. Pahimmassa tapauksessa autistilapsi tai -nuori ei pysty ollenkaan käymään koulua.
Miten kohtuulliset mukautukset voisivat auttaa opinnoissa?
Apuna tähän voivat olla kohtuulliset mukautukset. Niillä tarkoitetaan tässä tapauksessa koulutuksen yhteydessä koulutuksenjärjestäjän oppilaalle yksittäistapauksessa tehtäviä, toteutettavia, tarpeellisia ja asianmukaisia muutoksia tai järjestelyjä, joilla taataan vammaisen oppilaan oikeus koulutukseen yhdenvertaisesti muiden kanssa. Näillä mukautuksilla ei voi aiheuttaa kohtuutonta tai suhteetonta rasitusta järjestäjälle. Mukautusten kohtuullisuutta on kuitenkin arvioitava myös oppilaan näkökulmasta.
Koulutuksen järjestäjällä on yhdenvertaisuuslain perusteella velvollisuus toteuttaa kohtuulliset mukautukset ja näistä kieltäytyminen on syrjintää. Kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon toimijan, tässä tapauksessa koulun, koko, taloudellinen asema sekä sen toiminnan luonne ja laajuus.
Olemme kirjoittaneet artikkelin kohtuullisista mukautuksista aikaisemmin Autismipolku-hankkeen yhteydessä ja siitä, miten niitä voi pyytää. Voit lukea artikkelin tästä linkistä.
Koulumaailmassa kohtuullisia mukautuksia voivat olla esimerkiksi oppimisympäristön muuttaminen aistiystävällisemmäksi tai mahdollisuus siirtyä tarpeen mukaan aistiystävällisempään tilaan. Myös esimerkiksi opetuksen suunnittelu rakenteeltaan ja aikatauluiltaan mahdollisimman ennakoitavaksi tukee autistilasten ja -nuorten jaksamista ja oppimista. Erityisen tärkeää on myös, että opettajat keskittyisivät oppilaan vahvuuksiin eikä vain siihen, mitä ongelmia tällä mahdollisesti on.
Kuten yleisemmällä tasolla huomioitavien esteettömyyden ja saavutettavuuden kohdalla, kohtuulliset mukautukset eivät varsinaisesti ole pois keneltäkään, vaikka ne on tarkoitettu tiettyä yksilöä koskeviksi. Vaikka esteettömyys ja saavutettavuus ovat ensisijaisia, voidaan ajatella, että kohtuulliset mukautukset on tarkoitettu ratkaisemaan ne ongelmakohdat, joita esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioivassa opiskeluympäristön ja -sisällön etukäteisessä suunnittelussa ei ole osattu ottaa huomioon.
Toisaalta kohtuullisten mukautusten toteuttaminen voi saada koulun järjestämään ja laajentamaan hyväksi havaitut muutokset koko koulua koskeviksi, jolloin ne vastaavat enemmän esteettömyyden ja saavutettavuuden vaatimuksiin. Lisäksi kohtuullisia vaatimuksia koskevalla oikeuskäytännöllä voi olla varsinaisia mukautuksia laajempi ja ohjaava vaikutus, jos valitukset kohtuullisista mukautuksista kieltäytymisestä päätyvät oikeuteen asti. Tällöin tuomioistuinten ratkaisut voivat vaikuttaa siihen, miten lakia sovelletaan käytännössä kouluissa.
Autismiyhdistys PAUT ry:n väki haluaa olla jäsentensä apuna. Jos sinulle herää tästä kirjoituksesta lisää kysyttävää, ole yhteydessä meihin. Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää kohtuullisista mukautuksista, voit osallistua järjestämäämme Oikeudet ja työkalut autistin yhdenvertaiseen elämään -koulutuskokonaisuuteen syyskuussa. Koulutuksessa käydään läpi muun muassa kohtuullisten mukautusten hakemista käytännössä. Lue lisää ja ilmoittaudu tästä linkistä.
Alta löydät aikaisemmin julkaisemamme ohjeistuksen koulutusnäkökulmaan muokattuna:
Miten vanhemman tai oppilaan kannattaa toimia saadakseen kohtuullisia mukautuksia koulua varten?
- Pyydä kohtuullisia mukautuksia kirjallisesti koulutuksen järjestäjältä. Viittaa pyynnössä yhdenvertaisuuslain 15 §:iin ja YK:n vammaisoikeuksien yleissopimuksen oikeuteen saada kohtuullisia mukautuksia koulutuksissa (24 artikla 5 kohta).
- Kohtuulliset mukautukset ovat yksilökohtaisia: vanhempien kannattaa miettiä yhdessä lapsen tai nuoren kanssa, minkälaiset asiat voisivat helpottaa hänen koulunkäyntiään. Lapsella on oikeus osallistua itseään koskevien asioiden käsittelyyn ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
- Kirjoita ystävällisesti ja asiallisesti. Pyydä vastausta kirjallisesti. Kirjallisesta vastauksesta on hyötyä erityisesti tilanteessa, jossa pyyntö kohtuullisista mukautuksista evätään.
- Tutustu saamaasi vastaukseen tarkasti. Jos mukautukset evätään, voit hakea päätöksen mukautusten toteuttamiseksi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta. Tarvitset liitteeksi hakemukseen kirjallisen pyyntösi ja siihen saamasi vastauksen. Jos et ole saamaasi päätökseen lautakunnalta, voit hakea muutosta hallinto-oikeudelta ja edelleen korkeimmalta hallinto-oikeudelta
- Voit olla yhteydessä yhdenvertaisuusvaltuutetun puhelinpäivystykseen. Tämä on maksutonta.
Kohtuullisia mukautuksia voivat olla muun muassa:
– Hiljaisempaan ja hämärämpään tilaan siirtyminen tiettyjen tuntien tai tehtävien ajaksi
– Mahdollisuus stimmailuun tai liikkumiseen
– Opetuksen ennakoitavuuden lisääminen
– Riittävät tauot opetuksessa